Björkfjärden

7 posts / 0 new
Last post
Bosse S
Jungman

Söndag den 17/8 var vi på väg hem till Adelsö med båten. Hemmahamnen ligger på norra ön vid norra Björkfjärden.Vi hade valt att gå via Långtarmen eftersom det blåste ganska mycket. Sedan hade vi en timmes gång över Björkfjärden. Det såg inte ut att gå särskilt hög sjö när vi gick ut men efter ett tag kom sjön. Det var helt öppet ända upp mot Bålstad och vi fick sned akterlig vind med vågor som var 2 meter mellan dal och vågtopp. Ewa-li som är dryga 10 meter for som ett nötskal. En våg lyfte aktern och innan hon hann räta upp sig kom nästa så att rutorna nästan doppade i vattnet. Det var förenat med fara att mata ved i pannan då luckan svängde våldsamt och man kastades fram och tillbaka mellan panna och maskin. Ett stort problem var att hålla i sig så man inte slog sig, jag hade i alla fall ratten men hustrun hade svårare. Förstår nu att den största faran inte är att båten går under utan att man slår sig fördärvad. Men en mindre och smalare båt skulle inte klarat denna sjö.
Den saken är klar Grodhavet är inte att leka med.

Webmaster
Webmaster's picture
Admin
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Hejsan Bosse.
Även vi har liknande erfarenheter. Förra hösten hade vi tänkt ta oss in till Stockholm men blev tvungna att vända p g a alldeles för hög sjö. Båten rullade oroväckande och vi hade aldrig varit med om liknande väder tidigare så vi valde att vända hemåt igen. Allt maskinellt fungerade bra men det var inte direkt något nöje. Så länge vi gick mot vinden gick det bra men till sist gick vågorna så höga att hela förstäven gick in i vågorna och vattnet rann vidare över däck. En nyttig erfarenhet som säger mig att NV vind på Björken inte är att leka med.

// Tomas

webmaster [at] steamboatassociation [dot] se

Bosse S
Jungman
Ja även du Tomas har dålig erfarenhet va Björken och jag vet att det finns fler så skriv lite även ni. Som du nämde fungerade allt maskinellt bra för både er och oss och det var nog tur det för med maskinhaveri av någon form skulle varit förödande. Ligga och driva med sidan mot den vinden....... Ett drivankare ombord kanske? I grov sjö är risken även överhängande för att mavapumpen suger luft. Har själv slutet system vilket jag var glad för där ute.

Tomas
Medlem i SÅFJungman
Även vi har provat en kraftig NV på Björken.
Fullbunkrad med ekved under hela stäven och semesterpackad båt.
Det smala skrovet gick bra i sjön men den allt för tungt lastade stäven tog över sig vågor. Förstår varför båten har haft en backplåt. Den skall återmonteras. Vi fick kryssa mot vågorna så att stäven inte skar in i vågorna. Genom att låta besättningen (frun) sitta på kanten och burka så kunde vi likt segling framföra båten utan nämnvärt vattenintag. Detta trots det smala låga och öppna skrovet. Fullt panntryck krävdes för att få tillräckligt snabba rodermanöver för att jobba sig fram igenom vågorna(använde samma taktik som i seglingen). Vi eldade när de kom några snällare vågor och flyttade bak vikten extra inför "slagen" genom vind.
Allt fungerade väl. Men man skall inte ta bort originaldelar, de finns där av någon orsak!

Seglare
Hej

Jag är seglare men intresserad av att vara delägare i en ångbåt  jag har ett stort allmänt naturveteskapligt intresse. Jag har den lägre Ångmaskinistutbildningen men saknar praktik.

Jag har varit med sjön sedan jag var 7 år och har seglar olika båtar samt haft en motorseglare.

Den Storfidra jag har (byggd vid Fisksätravarvet) är en av de mest sjövärdiga båtar som finns i den storleksklaseen, 8 meter lång.

Att ångbåtar är  känsliga för sjögång kan jag förstå men jag är samtidigt förvånad att de är  känsliga för sjöDet samma gäller naturligtvis för vanliga motorbåtar, speciellet av Pettersson-typ. De kan vara direlt livsfarliga i hög sjö. En seglare stabiliseras ju av seglet och alla kurser mellan kryss och slör fungerar ju bra med en seglare, Platt läns kan vara farligt  båten slingrar våldsamt och risken för gippar med bommen hela tiden är överhängande. Bäst att kryssa med vinden som vid slör.

Ångbåtshälsningar till er alla

Pekka Seglare

Yngve Ström
Medlem i SÅFJungman
Hej
min slup Nirvana 9 x 2,5 m har jag under kölen svetsat fast en extra köl, 6 x 100 mm, 2,2 m lång med centrum lite för om båtens centrum. Det löser inte problemen med gång i hård sjö, men ger en klart förbättrad stabilitet.
Det hade varit intressant att mäta svängradien innan, för att kunna jämföra, men de gjorde jag inte. Huruvida den extra kölen bör placeras för eller akter om centrum för minsta svängradie kan man hitta argument för båda uppfattningarna. Vid fart med en18 m långa kanalbåt i England, fann jag att det var en punkt 1/3 från stäven som fick kortaste avståndet till svängcentrum, vilket gjorde att jag placerade min köl mellan den punkten och båtens centrum i tron att det skulle reducera svängradien. När man hamnar i elaka svallvågor från Vaxholmsbåtar rullar det klart mindre nu, men aktern svänger lite pga. att kölens centrum ligger något för om båtens centrum – dock inte alls besvärande
Hälsningar
Yngve

Yngve Ström
Medlem i SÅFJungman
Hej igen
Vid gång i grov sjö händer det att jag får in luft i vattenintaget, med påföljd att matningen upphör. Problemet är naturligtvis lätt löst genom att öppna bypassen efter pumpen, men det är rekommendabelt att hålla extra koll matningen i grov sjö
Hälsningar
Yngve