Hur bra är en ångmaskin?

12 posts / 0 nya
Senaste inlägg
rasmus
Nedkopplad
Medlem: 2006-07-31

Hur mycket entusiast måste man egentligen vara för att köra ångbåt?
Att det blir mindre praktiskt än en plastbåt med 50-hästars utombordare kan man ju förstå, men hur mycket mindre praktiskt?

Det finns ju färdiga maskiner att köpa, så som Bernt Bredings till exempel. "Problemet" med den är att den är fastbränsle-eldad och bara finns i en storlek. Jag har kollat lite på "Reliable Steam Engine Company" http://www.casco.net/~carlich/ och de har ju en någorlunda komplett serie av maskiner. Å andra sidan känns det som man har väldigt långt kvar när man köpt en sådan maskin. Det verkar mycket besvärligare att få tag på en bra och lättskött ångpanna.
Säg att man skulle vilja ha en diesel-eldad panna som mera "sköter sig själv". Dvs man slår på "tändningen" till pannan, och så ser den till att elda upp tryck, och hålla trycket uppe. Sedan kan man i princip köra sin båt som om det satt en vanlig motor i.

Hur långt ifrån verkligheten är egentligen detta? Sådana pannor jag pratar om finns ju "nästan" (se exempelvis http://www.precisionboilers.com/ubw/mc/index.htm). Problemet med dessa är ju dels att de inte finns i så liten skala, samt att de inte är för marint bruk.

Tomas Blom
Tomas Bloms bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatros
Medlem: 2010-10-01
Hej Rasmus.

Det går säkert att skapa mer eller mindre automatiska ånganläggningar men den stora frågan är varför? Det är ju mysigt att hålla på att pyssla med ångmaskinen och pannan. :roll:

-------------------------- Tomas Blom s/s Robert www.steamtug.se

rasmus
Nedkopplad
Den riktigt stora frågan är ju "Varför inte?" :D

Jag vill kunna åka båt på ett tyst och behagligt sätt utan att vara beroende av vinden (för att segla). Jag är alltså inte motor-entusiast, men jag trivs till sjöss.
Vad jag undrar är alltså ungefär hur mycket kärlek behöver en ångmaskin för att gå? Hur praktisk kan den bli? Menar du att helautomatisk inte är nån större vinst? Det kanske funkar lika bra att ha en diesel-brännare i en panna och bara reglera eldningen manuellt?
Tänk om man kunde säga att enda skillnadrna mellan en modern ångmaskin och en vanlig bensin/diesel-motor är att ångmaskinen tar 10 minuter att starta, väger 30% mer och kräver 30% mer utrymme, men å andra sidan är 10 gånger tystare. Det skulle ju göra ångmaskinen till ett seriöst motor-alternativ för alla som vill stoppa en motor i ett skrov. Det jag undrar är altlså ungefär hur mycket man får offra i termer av utrymme, vikt, startsnabbhet och driftsäkerhet jämfört med en vanlig Volvo Penta?

Hur är det med SÅF-aktiviteter och ångbåtar i Malmö-trakten?

Tomas Blom
Tomas Bloms bild
Nedkopplad
Ha ha... jag förstår hur du menar. :) Intressant tanke men den riktigt stora nackdelen med ångmaskiner kontra dieslar har hittills varit den stora skillnaden i verkningsgrad. Jag kommer inte riktigt ihåg de exakta siffrorna men en diesel kommer upp i cirka 40 % verkningsgrad medan en ångmaskin hamnar runt 10 %. Som nöjesfarkost kan det funka med ångmaskin men i kommersiell drift blir det svårare kanske. Turbinerna hade något bättre verkningsgrad men konkurrerades ut av dieslarna till slut.

Sven Jönsson
Uppkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28
Hej
Jag tror detta är en filosofisk fråga. Nog går det att konstruera en ångmotor som fungerar som du önskar. Exempelvis lät ju SAAB utveckla en ångbil som skulle kunna köras ungefär som en bensin-eller dieselbil. Bl a var vår medlem Ove Platell med i detta projektet.
Det har dock inte tillverkats någon sådan bil, främst av kostnadsskäl skulle jag tro. Fortfarande är Ottomotorn fördelaktigare i dessa sammanhang. Dock finns det väl utvecklade gamla ångbilar.
Vi som håller på med ångmaskiner är ju lite av "nostalgiska bakåtsträvare som ser framåt". Vi gillar tekniken, behålla och vidarebefordra kunskaperna om den gamla tekniken till kommande generationer. Många av oss försöker ju även bevara de gamla ångfartygen fast de inte är lönsamma i drift.
Vi gillar att ha lite att pyssla med under båtfärden, det skall eldas, kolla vattennivån i pannan, smörja lite och lyssna efter avvikande ljud. Det är nog en livsstil med detta båtägande.
Samtidigt händer det dock under färden att man funderar på olika modifieringsidéer. Man kanske skulle bygga en anordning som höll vattennivån automatiskt. ett slutet system med kondensering och oljeavskiljare, det vore bra. Eller en bättre smörjutrustning så att man slapp att handsmörja.
Eller att installera oljeeldning, så slapp man att lägga ut ved på bunkerplatser vid långfärder.
Ja, gör man detta så har man inte mycket mer att göra under färden än att se sig för, navigera och styra.
Men då blir båtåkandet för en ångentusiast ganska tråkigt. Då kan man lika gärna ha en dieselmotor! Fast det blir dyrare, då måste man köpa drivmedlet!
Att ljuddämpa en Ottomotor går - om man vill, men många tycks föredra ett himla väsen på sjön!
Så funderar jag.
Mvh/Sven

Tomas Blom
Tomas Bloms bild
Nedkopplad
Jo Rasmus... jag kom på en sak. :idea: Ångbåten Holm som är till salu på vår hemsida har en massa automatik för att fungera ungefär så som du säger. Den har automatisk reglering av vattennivån i pannan med tre givare. Två mellan vilka vattennivån alltid ska vara och en för lägsta vattenstånd. Kommer nivån under den sistnämnda givaren så slår brännaren av automatiskt. Maskinen körs från hytten. Du kan ju ringa och kolla med ägarna om du kan komma och ta en titt så är du kanske inte "ånglös" länge till? Även Erling Anderberg på s/s Östa kör sin maskin uppifrån hytten på ett för de mindre varpbåtarna traditionellt sätt. Han kan säkert tipsa dig litet.

rasmus
Nedkopplad
Kul att det finns! Då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall :)
Tyvärr tror jag inte att 14 meter stålbåt får plats i min plånbok, så just S/S Holm är nog inte båten för mig just nu.
Angående ångmotorns verkningsgrad, så är inte alla övertygade om att den är så himla dålig. Peter Brow till exempel (http://www.geocities.com/MotorCity/Shop/3589/) tror att ångmaskinen har framtiden för sig, även om han tänkt sig i bilar och en del av hans argument till ångans fördel blir nog irrelevanta i marina tillämpningar.
Han har dessutom en panna som enligt honom tar 1-2 min att elda tryck i.

Bosse S
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2006-03-07
Det finns redan idag helt automatiska ångbåtar.
En av ångbåtsföreningens hedersmedlemmar med ett helt livs erfarenhet av ånga har konstruerat en diseldriven och smörjfri ångmaskinanläggning.
Han har insett att hans enda möjlighet vid över 80 års ålder att åka ångbåt är minska arbetet med vedhantering osv.
Han vrider på startnyckeln väntar ett tag och åker.
Automatisk vattennivåreglering finns i många olika utföranden och bör förses med backuppsystem kopplade till oljebrännaren.
Så det du eftersträvar är ingen omöjlighet men man måste komma ihåg att verkningsgraden för denna typ av ångmaskiner som vi har ligger på kanske 7 % totalt med förluster i både panna och maskin.
Mvh Bosse

Göran Sandberg
Nedkopplad
Medlem i SÅF
Medlem: 2007-02-25
Jag läste om en finsk uppfinning. Den verkar helt fantastisk. Han har redan löst vad vi alla gått och grunnat på när det gäller en bättre verkningsgrad än 5% för en ångmaskin. Eller är han bara "Wankelmodig"?
Det står mer på svenska under bilder.
http://www.intercooler.fi/steammotor/?p=info&l=sv

Göran Sandberg

Göran Sandberg
Nedkopplad
Medlem i SÅF
Medlem: 2007-02-25
Det fanns mer om den finska ångmotorn insatt i ett kraftverk.
Göran Sandberg

http://www.intercooler.fi/steamcastle/?p=intro&l=sv&v=long

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2011-10-22
nån som hört verkningsgrader moderna fartygs maskineri med ångmaskin?

läste igår att compaund maskiner med lågtryckscylinder med ventilstyrning och kondensor kunde matcha 37 % verkningsgrad. och wikipedia står de att uniflow omcpaund maskiner hade verkninsgrader likt fartygs dieslar :) länk: wikipedia

"The final commercial evolution of the Uniflow engine occurred in the USA during the late 1930s and 1940s by the Skinner Engine Company with the development of the Compound Unaflow Marine Steam Engine.[1] This engine operated in a steeple compound configuration and provided efficiencies approaching contemporary diesels."

ångmaskiners verkningsgrad verkar inte vara dålig ändå.

förstår inte hur ångbåtar kan ha 5 % medans andra kan ha över 30. låter som en extremt dålig ångmaskin med låg verkningsgrad isf. med stora vväremförluster.

varf slutade dom bygga uniflow steam engines med compaund arrengemang som kunde över 35% verkningsgrad?

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2011-10-22
den första med 37 % verkningsgrad var ämnat med lågtryckstubin efter comapaund maskineriet.