Hur mycket entusiast måste man egentligen vara för att köra ångbåt?
Att det blir mindre praktiskt än en plastbåt med 50-hästars utombordare kan man ju förstå, men hur mycket mindre praktiskt?
Det finns ju färdiga maskiner att köpa, så som Bernt Bredings till exempel. "Problemet" med den är att den är fastbränsle-eldad och bara finns i en storlek. Jag har kollat lite på "Reliable Steam Engine Company" http://www.casco.net/~carlich/ och de har ju en någorlunda komplett serie av maskiner. Å andra sidan känns det som man har väldigt långt kvar när man köpt en sådan maskin. Det verkar mycket besvärligare att få tag på en bra och lättskött ångpanna.
Säg att man skulle vilja ha en diesel-eldad panna som mera "sköter sig själv". Dvs man slår på "tändningen" till pannan, och så ser den till att elda upp tryck, och hålla trycket uppe. Sedan kan man i princip köra sin båt som om det satt en vanlig motor i.
Hur långt ifrån verkligheten är egentligen detta? Sådana pannor jag pratar om finns ju "nästan" (se exempelvis http://www.precisionboilers.com/ubw/mc/index.htm). Problemet med dessa är ju dels att de inte finns i så liten skala, samt att de inte är för marint bruk.

Den riktigt stora frågan är ju "Varför inte?" :D
Jag vill kunna åka båt på ett tyst och behagligt sätt utan att vara beroende av vinden (för att segla). Jag är alltså inte motor-entusiast, men jag trivs till sjöss.
Vad jag undrar är alltså ungefär hur mycket kärlek behöver en ångmaskin för att gå? Hur praktisk kan den bli? Menar du att helautomatisk inte är nån större vinst? Det kanske funkar lika bra att ha en diesel-brännare i en panna och bara reglera eldningen manuellt?
Tänk om man kunde säga att enda skillnadrna mellan en modern ångmaskin och en vanlig bensin/diesel-motor är att ångmaskinen tar 10 minuter att starta, väger 30% mer och kräver 30% mer utrymme, men å andra sidan är 10 gånger tystare. Det skulle ju göra ångmaskinen till ett seriöst motor-alternativ för alla som vill stoppa en motor i ett skrov. Det jag undrar är altlså ungefär hur mycket man får offra i termer av utrymme, vikt, startsnabbhet och driftsäkerhet jämfört med en vanlig Volvo Penta?
Hur är det med SÅF-aktiviteter och ångbåtar i Malmö-trakten?