EN 11 i Södertälje

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Hans B
Hans Bs bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatros
Medlem: 2004-08-16

Hej, i går fick jag följa med ut med Ejdern och möta EN 11. Mötet var planerat ske vid Brandalsund och så skedde ganska tidigt då hon gick med ca 5 knops fart och hade medvind. Ejdern tuffade ut i en fart av ca 7,6 knop och som ångentusiast har man ju bl.a den defekten att lyssna på ljud. Maskinen i Ejdern gick som en välsmord klocka med ca 180 varv i minuten.  Väl omhändertagen av Cello och hans medarbetare. EN 11 gick med ca 19 varv i minuten.

Ett helt fantastiskt möte och något som man troligen endast får uppleva en gång i livet. Slussningen gick bra och Ejdern gick före och visade vägen.

Det finns mycket bilder ute på Facebook varför jag endast visar denna  bild av genomfarten i Södertälje sluss.

En helt nöjd ånggubbe.

Hans B

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28
I dag på eftermiddagen anlände EN II planenligt till Riddarholmen i Stockholm. Det var ett femtontal fartyg som följde henne in till kaj. Fem av dessa var ångfartyg Robert, Indiana, Ada-Beda, Ewa och Djurgården 3 med 95 passagerare - fullsat och festligt.

Det är en prestation att ha genomfört detta projekt så här långt. Från Bernts vilda idé att bygga en kopia i halv skala, första kölsträckningen i full skala, uppbyggnad av spant och skrov, maskin coh panntillverning allt samma som i originalutförandet. Stötandet med myndigheter och allt till ett färdigtfartyg - ja, det finns en del detaljer kvar men det är småsaker. Nu kan även Patrik som lett bygget ta det lugnt.

På måndag blir det dop av kronprinsessan Viktoria.

Grattis alla som medverkat! Lycka till med den fortsatta driften.

/Sven

Webmaster
Webmasters bild
Nedkopplad
Admin
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-07-09
Webmaster hade förmånen att få vara skipper på Robert dagen till ära. Lite grådask på förmiddagen men sen kom solen tillsammans med ångbåtarna. Kul att se all uppvaktning, Jönssonligen t ex syntes klart i näbben på Djurgården 3.

Tror att Stockholmarna numera vet hur det låter när ångbåtar möts - fast vi måste nog hjälpa EN II att få en bättre vissla. :-)

Stor respekt till gänget som byggt båten, det var kul att se en nybyggd 170 år gammal båt. Hoppas att det kan komma in lite bilder även här på SÅF:s sajt. Undertecknad hade fullt upp med att köra båt men jag såg att togs bilder åt många håll.

Robert tog efter defilering på Riddarfjärden natthamn på Mälarvarvet och ligger numera tryggt tillbaka i hemmahamnen.

webmaster [at] steamboatassociation [dot] se

Janviktor
Janviktors bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2004-11-02
Ja, det var en UPPLEVELSE! 

Jag följde med DJURGÅRDEN och hörde hemska i st f visslingar som jag tyckte kom från oss.  Jag ondgjorde mej över detta och skrev till Skärgårdsbåten därom men ifall det var E N II som lät så erbarmligt får jag be SKB om ursäkt.

Hur som helst, kul upplevelse var det.  

/Janviktor

nävgnå
nävgnås bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2008-07-30
Med tanke på det låga ångtrycket (max 1,2 kg) tycker jag Eric Nordevalls vissla låter alldeles utmärkt!!!

Hörde den vid Riddarholmskajen, utan anmärkning.

Djurgården 3:s vissla vill jag minnas ofta låter erbarmligt (skulle säkert kunna förbättras med bättre isolering/dränering av ångrör, justering av sjäva visslan/ventilen osv).  Det är ju också viktigt att förvärma visslan strax innan den ska användas om det ska låta bra. Elementa?

Mikael M.

nävgnå

Lars Johansson
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2012-03-09
Hur ska en ångvissla låta? Om EN II har utrustats med en ångvissla som de var gjorda det begav sig kan den väl låta som ångvisslorna gjorde ?

Janviktor
Janviktors bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Hur vet man hur visslan EN I lät?  Det är väl inte säkert att den EN II är exakt lik den  EN I och låter lika dant som den. Finns nån överlevande som kan svara det?

Jag tycker att även om I:ans lät illa kan väl II:ans låta bra.

Janviktor

Janviktor
Janviktors bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
<span class="scayt-misspell" data-scayt_word="Janviktor" data-scaytid="1">Janviktor</span> skrev:

Hur vet man hur visslan EN I lät?  Det är väl inte säkert att den EN II är exakt lik den  EN I och låter lika dant som den. Finns nån överlevande som kan svara det?

Jag tycker att även om I:ans lät illa kan väl II:ans låta bra.

Janviktor

För övrigt talar jag om ERIC NORDEVALL II (tvåinte om ERIC NORDEVALL 11 (elva)!

J