I dag var jag uppåt Herräng till Christer Johnsson för ett litet jobb på eldstaden. Plötsligt fick jag se en panna sticka upp ur ett stålskrov en bit från vägen genom Tulka.
På återfärden stannade jag och det visade sig att Johan Olsson höll på att bygga på en ångbogserare, ja så såg skrovet ut. Han skall ha en styrhytt och lite skydd över panna och maskin. I övrigt öppet. Skrovet var 3 m brett och 7 långt. Nu har han förlängt med 1,5 m tror jag det var.
Han fick köpa skrovet av en släkting som hade bytt en del plåt och sedan tröttnat på rostig plåt. Tryckkärlet ingick och Johan har byggt på eldstad och sotskåp samt skorsten. Han provar med att förvärma luften till pannan med hjälp av en värmeväxlare i skorsten.
Maskinen har han byggt själv. En kompound med Flodmans slidstyning. Rundslid på HT. Johan använder komponenter som från början haft annan funktion t ex rundsliden från en typ av pump, smörjapparatens snäckväxel kom från en mangel osv. Kondensorn var en ojlekylare i sitt tidigare liv.
Maskinen är märkt med namnet TULKA och det namnet får kanske även båten med tillägg av 4. Det har funnits tre ångbogserare i trakten med namnen Tulka 1--3. I båtregistret står det Binke, det är kanske arbetsnamnet?
Nästa gång jag passerar blir det lite bilder. Ja, åka på utflykt utan att ta med kameran hur begåvat är det?
Jag tog även en sväng runt Skebo och tittade på sjön runtikring dit båten med samma namn är på väg från tekniska Museet i Malmö. Hur går den affären? Någon som vet? Skall det köras i den lilla sjön?
/Sven

Så bra, tack!/Sven