båtbygge i Tulka

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28

I dag var jag uppåt Herräng till Christer Johnsson för ett litet jobb eldstadenPlötsligt fick jag se en panna sticka upp ur ett stålskrov en bit från vägen genom Tulka.

återfärden stannade jag och det visade sig att Johan Olsson höll att bygga  en ångbogserare, ja såg skrovet ut. Han skall ha en styrhytt och lite skydd över panna och maskin. I övrigt öppet. Skrovet var 3 m brett ochlångt. Nu har han förlängt med 1,5 m tror jag det var.

Han fick köpa skrovet av en släkting som hade bytt en del plåt och sedan tröttnat rostig plåtTryckkärlet ingick och Johan har byggt eldstad och sotskåp samt skorsten. Han provar med att förvärma luften till pannan med hjälp av en värmeväxlareskorsten.

Maskinen har han byggt själv. En kompound med Flodmans slidstyning. Rundslid  HT. Johan använder komponenter som från början haft annan funktion t ex rundsliden från en typ av pumpsmörjapparatens snäckväxel kom från en mangel osv. Kondensorn var en ojlekylare i sitt tidigare liv.

Maskinen är märkt med namnet TULKA och det namnet får kanske även båten med tillägg av 4. Det har funnits tre ångbogserare i trakten med namnen Tulka 1--3. I båtregistret står det Binke, det är kanske arbetsnamnet?

Nästa gång jag passerar blir det lite bilder. Ja, åka  utflykt utan att ta med kameran hur begåvat är det?

Jag tog även en sväng runt Skebo och tittade  sjön runtikring dit båten med samma namn är väg från tekniska Museet i MalmöHur går den affären? Någon som vet? Skall det köras i den lilla sjön?

/Sven

JOlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2010-09-18
Ja nu börjar det dra ihop sig till sjösättning, och prov körninginte klar förstås men de viktigaste är plats.

Tusen små saker kvar, men karnse klar till nästa helg,

Fick du några bra bilder  båten Sven? lägg gärna in nån bild, har tängt lägga in några bilder men fattar inte hur man gör,

/Olsson Tulka

Tomas Blom
Tomas Bloms bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatros
Medlem: 2010-10-01
Jag vill också se! Bogserare är alltid särskilt intressanta. :-)

Tomas Blom s/s Robert www.steamtug.se

Maggan
Maggans bild
Nedkopplad
Jungman
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2010-09-30
Jag gör ett försök den här vägen, just nu lyckas jag inte lägga till något via Bilder. När jag har fått till det laddar jag ner fler av Svens bilder Tulka.

Det lyckades inte alls. Jag får kontakta expertisen och se om jag kan lära mig hur man görÅterkommer när jag vet mer.

//Maggan Jönsson

Tomas Blom
Tomas Bloms bild
Nedkopplad
Attans. Webmaster får inte mönstra  Robert förrän felet är fixatHårt men rättvist! :-)

Webmaster
Webmasters bild
Nedkopplad
Admin
Medlem: 2010-07-09
En genväg är att maila bilderna till webmaster så fixar han att dom kommer upp.

Att inte få möstra på Robert ses som en orättvis bestraffning... ;-)

webmaster [at] steamboatassociation [dot] se

Tomas Blom
Tomas Bloms bild
Nedkopplad
OK, en workaround  god som någonVälkommen imorgon!

Webmaster
Webmasters bild
Nedkopplad
Admin
Medlem: 2010-07-09
Nu är bilderna upplagda i ursprungsmeddelandet.

webmaster [at] steamboatassociation [dot] se

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem: 2010-11-28
bra, tack!/Sven

JOlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Sjösatte och provkörde i gåroch det mästa fungerade bra.

Men fick aldrig något vacumtror jag byggde för liten pumpi för kylningen av kondensorn

Bara att börja bygga  en större.

Tomas Blom
Tomas Bloms bild
Nedkopplad
Om kondensorn inte ligger placerad långt över vattenlinjen kommer vacuumet att suga in vattnet av sig själv in i kondensornDärefter pumpas det ut i sjön igen av en pump benämnd luftpumpen vilken vid strålkondensatorer drivs av en balans huvudmaskinen. Det finns säkert dimensionerande parametrar att läsa i t ex C A Bergströms bok om sjöångmaskinerHAa du den? Annars finns det nytryck att köpa via SÅF.

Hälsningar / Tomas

JOlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Jo men det är om man har strålkondensor, jag har ytkondensor, och måste ha en cirkulationspump för att kyla den.

Har bergströms böcker men är inte  mycket för att räkna :)   prövar mig fram.

JOlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
ska pröva med en bild.

• 113.jpg tulka

Maggan
Maggans bild
Nedkopplad
Jungman
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2010-09-30
OJ, vad du måste ha jobbatVilken skillnad jämfört med när Sven och jag var förbivåras.

Önskar dig en riktigt trevlig ångsommar
 Maggan Jönsson

JOlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Har bytt cirkulations pumpi nu, till en som har minst dubbelt stor kolvkyl pump från en tändkulaProv körde i kvälloch det fungerade bra,  vacum blev detbara cirka 6 tum men de är bra ändå, för ja vet att jag har ett par luft läckoroch maskin är inte inkörd än