Bygga en Kondensor.

16 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2011-10-22

hej jag hade tänkt bygga en kondensor till sommaren till en ångmaskin jag ska bygga i sommar.

vad kan man bygga om till kondensor?

kylare?

värmeväxlare från ett kylskåp? eller annat.

motorn är tänkt en 2 cylindrig maskin 1000cc.

hade tänkt att köra lågt mottryck som möjligt.

kan man komma ner till 0.1 bar hade de vart bra. :)

Hans B
Hans Bs bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatros
Medlem: 2004-08-16
Hej, skulle rekommendera dig att anmäla dig till ångmötet i Eskilstuna som startar nu  lördag kl 12 00. Där kommer vi att hålla olika presentationer och temat är att visa hur man kan framdriva en ångslupVad som krävs, praktiska visningarolika beräkningar mm. I princip från " Ax till limpa" Visserligen har anmälningstiden utgått  men om du hör av dig till mig kan jag fixa en plats åt dig. 

Hans 

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
jag är inte jätte duktig ångmaskins teori som ni. är väl ganska ny ämnet även om jag läst sen förrförra året. eftersom jag ska byga min egna ångmaskin från en bilmotor behöver jag ganska mycke hjälp och hitta egna lösningar.

en stor hjälp hade som sagt vart kondensorn jag inte vet vad jag ska välja att bygga den av.

hade gärna kommit ner till eskilstuna men har problem att komma dit ,ingen bil och jag bor i uddevalla många mil därifrån :/

ove a
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2006-10-21
Hej

Vi hade en teknisk man här  vid Runn, tyvärr dog han för ca 10 år sedan, men han byggde en ångmaskin av en gammal saab motor, jag tror tvåtaktare.

Han använde en cylinderi orginal, förlängde vevstaken till lågtrykcaren och satte den ovanpå,( bredvid ). Till kondensor var det  en "burk" med ett

snurrat kopparrör i, vill jag minnas. Jag vet heller inte om maskinen finns kvar, men den gick inget vidaremvh

ove a

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28
Om man skall ha maskinen i en båt kan man  göra en kölkondensor bestående av ett två-tre meter 22 mm rör monterat vid sidan om kölstocken. Man slipper  göra en cirkulationspump för kylvattnet.

Annars är detprincip en värmeväxlare kanske ett 100 mm diameter och ca en halv meter långt som du släpper in avloppsångan i. Ångan kyls genom en kopparrörslinga i röret. Kylvattnet pumpas runt med hjälp av en maskindriven pump.

Kondensaten pumpas ur med en sk luftpump och matas efter avskiljning av cylinderoljan tillbaka till pannan.

Det är i stora dragi vad som behövs, en burk med kylslinga och ett par pumpar, men det krävs lite funderande och beräkning av pumpar i förhållande till maskinens storlek.

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
låter inte speciellt seriöst. jag har hört många som byggt och bara slipat ventiler kört med några bar och knappt ändrat någonting. kört med orginal ventiler som inlopp utlopp mm. och de har gått som ett påse nötter. saken är att man måste bygga seriöst med precision och ex variabel fyllning. allt dett har jag redan löst. monotube boiler. variabel fyllning. tänklt ha kolvslider som jag sj tillverkar.

och de bästa av allt UNIFLOW. vilk drastiskt ökar verkningsgraden. och med en kondensor med lågt vacum kan man komma över 20 % i verkningsgrad utan problem, ångbilarna kunde ju 22-25 % verkningsgrad när de kom. inte dåligt. en bilmotor ligger runt 16 % verkningsgrad vid variabel last. och ännu lägre vid låglast körning.

i övrigt har jag tänkt dela en bilmotor och svetsa ett kugghjul vevaxeln täta sidan och låta kugghjulet kopplas kugghjulet differentialen och köra som vanligt med diff och drivaxlar fast med direktdrift. oljepump och allt får fungera som vanligt bilmotorn. de enda igentligen jag behöver göra är:

1. hemmagjord ventilmekanism, detta kopplas kamaxeln som svetsas med fästen blocket eftersom toppen ska bort. kammarna optimeras de öppnar 180grader som vanbligt.

2.en till kam öppnar den variabla ventil öppningen, justeras med gängad stav som snurras med stag från en gaspedal i bilen (som vanlig gaspedal alltså.) fyllningsreglering. för maximal verkningsgrad. uniflow teknik för maximal verkningsgrad,

3.monotube boiler för maximal verkningsgrad och reglering och maximal säkerhet. en monotube boiler är i princip skottsäker.

4. kapning av kylmantel runt alla cylindrarna. och urfräsning i cylidnern för avgasslitsar. med samlingsrör utanpå detta som kopplas till kondensor.

sen massa manometrar ,tryckreglering mm i bilen ist för mätarna som sitter där :) allt är uttänkt och klart, nästan..

därför jag behöver hjälp med vad jag kan använda som kondensor.

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
tack sven. du menar såhär?

kan man inte koppla avloppsröret med ångan direkt till kylaren ist. blir inte de effektivare. slipper man vattencirkulation eller nåt alls. ångan kyls ju genom kylarn i rören påväg igenom och blir till vatten således? som min bild jag visat. man skalar av plasten kylarn avloppsröret får mer volym direkt in i kylkarn ist för de lilla hålet?

Edit: Webmaster fixade till bilden och plockade bort dubletter.

Christer Carlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2004-08-09
Hej

Leta efter en värmeväxlare till en ganska stor motorbåt. som har hydrauliskt backslag

Brukar vara ett 100-120 mm koppar rör med  stort antal klena koppartuber i.

Är färdiga att använda som dom är. Sen om det räcker till för din ångmängd vet jag inte

Förmodligen går det bra att använda en plattvärmeväxlare också. Borde finnas skrotar det med

Mvh

Christer

Christer Carlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2004-08-09
Kollade blocket

http://www.blocket.se/halland/Plattvarmevaxlare_35559002.htm?ca=9&w=3

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
ok tack :) ska kolla de. men en bil kylare duger inte eller? stor.

och om nån kunde svara min fråga jag la upp om att mata in avloppsångan direkt i kylaren ist för de där med kopparrörena och kylvattnet igenom hade de vart shyst. :)

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
vad är en plattvärmeväxlare?

Sven Jönsson
Nedkopplad
Inte för att jag kan något om ångbilar men jag tror inte  kylaren Möjligen kan du använda den när du kör för att ner temperaturen  kylvattnet som du bör ha en tank till.

Du får ju ingen vidare kylning i en bilkylare när du står still och därmed inget vacum är en värmeväxlare bättre där du kan pumpa runt kylvattnet i ena halbvan och skicka avloppsångan i den andra halvan. kan du kondensering av ånga och därmed vacumKondensatet måste du pumpa undan med en sk luftpump (Vacumpumptillbaka till pannan via ett oljeavskiljande filter.

Det går åt ganska mycket kylvatten för att kondensera ångan att du får något vacum. I en bilkylare är det luften som skall kyla och det tror jag inte räcker för att  vacumAnslutningsslangarna kommer förmodligen att sugas ihop där får du ha rör. Allt måste vara väl tätat, inget smygläkage om du skall  bra vacum.

Har du varit och tittat befintliga ångbilar hur de är konstruerade? Rubens i Götene har en sådan bil. Eller i England finns många.

Eftersom ingen, vad jag vet  i Ångbåtsföreningen byggt någon ångbil kan du inte vänta dig att de kan svara  alla dina frågor. Du får prova dig fram om du inte åker och tittar  någon befintlig bil, hur de är konstruerade.

Mvh/Sven

william_306
william_306s bild
Nedkopplad
Jungman
ok. vad är skillnaden en värmeväxlare och en bilkylare generellt?

vad är den stora skillnaden en bilkylare och en till stanley ångbilar? dom är ju ungäfär lika stora.

Sven Jönsson
Nedkopplad
Fråga 1. Ingen. Bara olika media

Fråga 2. Vet ej något pm ångbilar.

Rikkard
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2013-01-01
2. Ingen större, har läst en del om stanleys bilar och de hade ganska variabel vattenförbrukning, om det va varmt ute drog de mycket vatten, om det va kallt mindre, beroende hur väl kylaren lyckades kyla kondensatet. Vattnets mättnadstryck kallas det väl är bara beroende temperaturen. För att uppnå 0,1 bar som du vill ha krävs ganska kall luft. Har ingen ångtabell i närheten just nu, men det rör sig om den kondensattemperatur i storleksordningen max 40 grader.  Vi sommarkörning och utetemperatur kring 20 grader och antagligen varmare under motorhuven väldigt låg temperaturdifferans mellan önskad kondensattemperatur och kyllufttemperatur ---> enorm kylare eller mycket kraftiga fläktar. Skillnaden mot en vanlig bil är att kylvattnet till bilen tillåts hålla betydligt högre temperatur än 40 grader, moderna bilar kan utan vidare vara gjorda att kunna hålla uppåt 120-130 grader i kylvatten, vilket gör att de kan vara ganska varmt ute och man ändå kan ha rätt stor stor temperaturdifferans mellan kylluft och önskad vattentemp.

Som jag förstått det va inte heller meningen i en stanley att skapa vacuum, utan att återanvända mycket vatten som möjligt

Om du tittar större kraftverk varierar deras verkningsgrad över året pga att kylvattnet oftast havet, håller olika temperatur. Dvs du kan uppnå olika undertryck + behöver olika flöde kylmediumet. I en bil är det nog mer meningsfullt att jobba med mycket höga tryck och kanske lägga mindre energi att uppnå vaccum kondensatorsidan. I en båt eller stationärt utförande har man ju ofta tillgång till massiva mängder kylvatten som håller lägre temperatur än i detta fall 40 grader vilket inte är fallet i t.ex en bil.

Att kraftigt överdimensionera kylaren i en bilapplikation har förutom rent praktiska begränsningar också nackdelen med frysrisk vintertid eftersom du inte lär ha kylvätska i ångcykeln. Går att köra med andra vätskor än vatten iofs men det komplicerar en hel del. Har inte räknat det men att kyla kondensatet till under 40 grader en sommardag tror jag inte är praktiskt möjligt, den kommer stjäla enorma mängder energi antingen i form av fläktar eller i form av luftmotstånd.

Cyclonepower som har en mycket intressant lösning för mobilt bruk jobbar med ett ångtryck 220 bar och en överhettning av ångan till max 400 grader celcius. Vilket i sin tur kräver minimala mängder pannvatten för att inte en olycka att lika hiroshima.

Yngve Ström
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2004-08-27
Hej

För 10 år sedan byggde jag en förvärmare, men den kan lika väl användas som kondensor. Det var förvånansvärt enkelt. Kylspiralen i koppar blev fin att en rörmokare som såg den blev störtimponerad. Mina mått och åtgärder visas inom parentes.

Sätt upp ett passande rör som kärna i en svarv. Spiralens innerdiameter blir något större än kärnan.(dia. 50 mm.).
Skala av ett passande prisolrör. (Vill minnas jag använde 15 mm. utvändigt.)
Fäst kopparrörets ena ända mot kärnan.
Linda försiktigt upp röret kärnan. Det är bra att vara två när man gör det, en som styr och en som kör svarven.
Vid önskad längd kylspiralen vänd och styr över röret mot startpunkten. Spola upp önskat antal lager. (Två lager)
Använd förslagsvis ett passande rostfritt rör som mantel. (dia. 150 mm.)
Tillverka passande gavlar, ev. med hål för genomföringar.
Montera inlopp för ånga vid önskat läge, gavel eller periferi. Ta till rejäl dimension för inloppet.
Montera utlopp för kondensat och luft vid önskat läge. Se till att det hamnar vid en lågpunkt.
Löd vinklar kylspiralen och dra ut anslutningsrören via genomföringarna i gaveln, eller manteln.
Gavlarna kan flänsas eller svetsas direkt. (Svetsade båda gavlarna direkt mantelröret efter att kylspiralen var monterad)
Hur stor yta du behöver, kan jag inte bedömma, men beräkningar jag sett brukar ge en betydligt större yta än vad jag skulle ha gissat.

Vid användning som förvärmare använd grov anslutning även utloppet.
Ett utlopp för kondensat måste likväl monteras vid en lågpunkt. Okondenserad ånga kan ledas upp i skorstenen.

Lycka till
Yngve