Ångmaskin patentritning

Forum SÅF Forum Ångmaskin patentritning

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5906
    Thord Bill Odell
    Deltagare

      hej, ny medlem i föreningen. Jag bygger fungerande skalamodeller av ångmaskiner och ångbåtsmodeller, även do virtuella för Pc dataspel.

      Undrar om någon känner till en R. Telander som var ingenjör vid Kungl. Sjökrigsskolan under senare 1800-talet. I sjöhist museets samlingar på Rindö finns en ångmaskin vars omkastare han sökt eller hade patent på. Maskinen påminner mycket om en engelsk byggd av S. Turner i slutet av 1890 varför jag tror Telanders är från samma tid. Det som är speciellt är omkastaren som har en elegant lösning och vars manövrering är annorlunda än andra. Omkastarspaken är länkad vidångmaskinens fundament.

      Har sökt efter ritningarna på Patentverket, Riksarkivet, Sjöhist, Tekniska mus utan resultat. Maskinen i SSHM står så illa att man inte kan göra en uppmätning. Den är märkt:

      “R. Telander, Patent, Ångslup no 30, 11. Förvärvad från Kungl. Sjökrigsskolan 1927. Ö1423”.

      Sotiga hälsningar.
      Thord

      #5907
      Sven Jönsson
      Deltagare

        Hej!

        Jo, jag känner till denna eleganta lösning på omkastning. Den finns på flera ångslupar med olika storlekar. Även tekniska museet har en mindremodell som tidigare stor i maskinhallen. Vet inte om den finns där nu.
        En liten ångslup som heter Smulan ägs av Gösta Karlberg har denna omkastare. En slup i Finland , Kirvesniemi, har den. Nog fler som jag inte kommer ihåg just nu.

        Har däremot ingen text eller beskrivning på denna omkastare.

        Mvh/Sven

        #5910
        Thord Bill Odell
        Deltagare

          hej, tack för svar ! Ska försöka kontakta ovanstående och höra om de har ritning.

          Hälsningar Thord

          Attachments:
          You must be logged in to view attached files.
        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.